Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Tryg skolestart

Den trygge overgang fra dagtilbud til SFO og skole er altafgørende. Derfor arbejder grundigt med at gøre skolestart så tryg som muligt for børn og forældre. Vi arbejder ud fra tankegangen om, at skolen skal være børneparat, hvilket for os betyder, at vi skal være godt forberedt på at modtage vores nye skolebørn. Vi gør os umage med, at få et godt kendskab til børnene inden de starter, og ligeledes skal børnene også lære nogle af de voksne fra skolen at kende i deres kendte og vante rammer i børnehaverne. 

Vi har desuden et særligt fokus på at inddrage børnenes perspektiver og mulighed for at bevare og bygge videre på de relationer, de har med sig fra børnehaven.

Nogle af de tiltag, vi har lavet i forbindelse med skolestart og overgangen fra dagtilbud til skole er:

  • Informationer om børnene overdrages på gruppe niveau, på en fælles overlevering, med deltagelse fra Børnehavens stuepædagoger, modtagende pædagog fra SFO, børnehaveklasselærer og ledelse

  • Børnene er med til at lave en overleveringsplanche, som fortæller om, hvem de er som gruppe, hvad de er gode til, hvad de godt kan lide at lave mm. Planchen er en del af overleveringen og derefter en del af den fysiske indretning i SFO

  • Enkelte børn overleveres separat, hvis børnehaven eller forældrene har vurderet det nødvendigt

  • Børnene starter i deres kendte børnehavegruppe, når de starter i maj-forløbet på skolen

  • De pædagoger, som skal være med dem i maj-forløbet, har besøgt dem i børnehaven

  • Børnene er gennem et brobygningsforløb både på besøg i SFO'en og i en skoleklasse

Tegn på succes:

  • Mere ro på modtagelsen af børn og forældre om morgenen i Mini-SFOen

  • Børn og pædagoger i Mini-SFO bruger plancherne i dagligdagen

  • Pædagoger i SFO og Børnehaveklasse bruger viden om dagtilbuddets pædagogiske tilgang og metoder i arbejdet med børnefællesskaberne og de enkelte børn