Hvem er vi

I Kokkedal SFO er det vigtigt for os, at børnene i SFO'en oplever at blive mødt af voksne, de er trygge ved, samt at de har mulighed for at deltage i lege og aktiviteter der tager udgangspunkt i deres aktuelle udviklingsniveau. Derfor er SFO'en opdelt i baser ud fra børnenes klassetrin.

På første sal hører 0. og 1. klasserne til, mens 2. og 3. klasserne er i stuen. På den måde kan vi lave en aldersvarende indretning og i alle baser vil der være en voksen, som både børn og forældre kender, der er klar til at byde velkommen og tage en god snak.

Vi vil i Kokkedal SFO og klub skabe stærke børn i stærke fællesskaber. Vi arbejder ud fra årgangsprofiler, så vi sikre en rød tråd gennem de læringsmiljøer vi tilbyder børnene.

I 0. klasse er der særlig fokus på tryghed og venskaber. Derfor bliver der arbejdet på at børnene får styrket relationer og at de lærer SFOén og dens mange tilbud at kende.

I 1. klasse er der særlig fokus på at man kan være barn på 1000 måder. Derfor arbejder vi med at børnene lærer dem selv og hinanden at kende som individer og får udforskede deres egne interesser og udtryksmuligheder og samtidig respektere og anerkender andre børns måder at være på.

I 2. klasse er der særlig fokus på at børnene lærer at være selvstændige. Der arbejder vi med at børnene skal opleve at de i højere grad selv kan tage ansvar for deres dag i SFOén samt fordybe sig i aktiviteter som har deres særlige interesse.

I 3. klasse er der særlig fokus på at børnene har medbestemmelse og demokrati. Her vil børnene have større indflydelse på hvilke beslutninger der bl.a. bliver taget omkring aktiviteter i SFOén. De skal styrke deres evne til at samarbejde så de bliver klar til en hverdag som klubbørn. I 3. klasse vil der blive lavet aktiviteter med klubben, så de bliver fortrolige med den og de voksne. Klubben: I vores klub ligger vi stor vægt på at børnene føler sig som en del af noget, og at de skaber noget i fællesskab samtidig med at de udvikler sig socialt og personligt. Vores hverdagsaktiviteter er gratis, og tager afsæt i børnenes interesser og behov, så der i alle aktiviteter er en meningsfuld plads til alle børn.

I 4. klasse er der særlig fokus på at børnene får selvtillid og selvværd. Vi arbejder med at styrke børnenes oplevelse af at de er værdifulde i sig selv og giver dem selvværd som har betydning for deres samvær i klubben.

I 5. klasse er der særlig fokus på at børnene får ansvar i fællesskabet. Vi arbejder med hvordan børnene kan bidrage positivt til fællesskabet og give plads til hinanden. Vi lærer børnene at være opmærksomme på hvordan deres ageren indvirker på andre mennesker omkring dem.

I 6. klasse er der særlig fokus på at børnene bliver borger i samfundet. Vi styrker børnene i at deltage i fritidsaktiviteter og tilbud der er uden for klubbens regi, så børnene i højere grad kan agere selvstændigt i et sundt og aktivt fritidsliv.