Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Lektiepolitik

Lektiepolitik for Kokkedal Skole 

På Kokkedal Skole har vi høje faglige ambitioner på elevernes vegne og anser trivsel og passende faglige udfordringer for at gå hånd i hånd. 

De lektier, der læses i skoletiden vil primært indgå som en integreret og understøttende del af den fag-faglige undervisning. Lektier i form af hjemmearbejde, der laves efter skoletid, er opgaver som eleven vil kunne lave uden hjælp fra læreren på baggrund af den undervisning og de instruktioner, som er givet af læreren.

Forudsætningen for meningsfyldte lektier 

For at eleven kan opfatte lektien som meningsfuld, skal den tage udgangspunkt i det eleven har arbejdet med i undervisningen, og der skal være givet tydelige instruktioner til, hvad der skal laves, hvordan det skal laves, og hvornår det skal være lavet til. Læreren har i den forbindelse mulighed for at differentiere såvel opgaven som lektiemængden, således eleven får oplevelsen af at lykkes med lektien. Læreren tilstræber endvidere at give feed back hurtigst muligt til eleven. 

Hvad er formålet med lektien 

Lektier kan have forskellige formål, og når læreren vælger at give lektier for som hjemmearbejde, er det vigtigt at eleven forstår formålet med lektien, hvis den skal opfattes som meningsgivende og motiverende samt skabe læring for eleven. 

Vi taler på Kokkedal Skole om fire overordnede former for lektier: 

  • Træningslektier - læsetræning ( 20 min. daglig), stavetræning, gangetabeller, grammatik
  • Forberedelseslektier - læsning af novelle eller fagtekst, som har været gennemgået forud i klassen 
  • Undersøgelseslektier - aflæse elmåler, interviewe forældre, finde reklamer og lignende
  • Færdiggørelseslektier - gøre opgaver, stile, rapporter der er arbejdet med og startet op på i klassen færdig hjemme

 

Hvordan kan man se hvilke lektier, der gives for? 

Ugeplanen udgives hver fredag. Lektier, der gives for i ugens løb, påføres løbende ugeplanen, og det fremgår af denne, hvilken dag de er givet for til.

Læreren har ansvar for: 

  • at eleverne forstår formålet med lektien 
  • at eleverne har forstået hvad der skal laves, hvordan det skal laves og til hvornår 
  • tilstræbe en  hurtig feed back på lektien 
  • at kontakte hjemmet, hvis lektierne ikke bliver lavet  

 

Eleven har ansvar for: 

  • at udnytte muligheden for fordybelse/forberedelse i skoletiden
  • at holde sig orienteret via ugeplanen om lektier - med forældrenes hjælp for de yngre elevers vedkommende 
  • at lave lektierne til tiden 
  • at spørge læreren en ekstra gang, hvis formålet eller kravene til lektien ikke er forstået 

 

Forældrene har ansvar for: 

  • at følge med i ugeplanen 
  • at være interesserede i elevens skolegang/lektier 
  • at skabe gode rammer for lektielæsning (herunder den daglige læsetræning) 
  • kontakte læreren, hvis lektielæsningen giver anledning til en tilbagevendende negativ eller konfliktfuld situation i hjemmet