Skole-hjem samarbejde på Kokkedal Skole

Et godt samarbejde mellem forældre og skole er en væsentlig forudsætning for, at eleverne får mest muligt ud af deres skoleliv.

Skole-hjem samarbejdet på Kokkedal Skole bygger på skolens fire værdier:

Ansvar
Respekt
Professionalisme

Forventninger til skolen:

At skolen

• tiltaler og omtaler elever og deres familier i en respektfuld tone.
  • har ansvar for at inddrage forældrene i samarbejdet om både den enkelte elev og klassen - ved at informere om dagligdagen på en relevant og lettilgængelig måde.
  • viser et professionelt engagement i elevernes trivsel og faglige udvikling.

Forventninger til forældrene:

Som forælder

• er du ansvarlig for, at dit barn er undervisningsparat, når det møder i skolen - forberedt og klar til dagens skolegang.
  • fremstår du som en god rollemodel overfor dit barn ved at omtale skolens personale og de andre børn med respekt.
  • forventes du at udvise engagement ved at deltage i de aktiviteter, der foregår på skolen samt følge med i kommunikationen fra skolen.
  • valgt til forældrerepræsentant eller til skolebestyrelsen agerer du professionelt - ved at varetage fællesskabet interesser.

Skole-hjem samtaler:

• Der gennemføres to skole-hjem-samtaler på hvert klassetrin.
  • Både lærere og forældre skal forberede sig forud for samtalen - typisk ved at have læst gældende elevplan samt opfølgning på mål fra tidligere skole-hjem samtale.
  • Hvis der under samtalen aftales konkrete initiativer/tiltag der involverer skolen, sørger læreren for at dokumentere og bekræfte dette ved at skrive det ind i elevplanen, med start- og slutdato samt med en beskrivelse af opfølgning og evaluering.
  • Eleven deltager som udgangspunkt i skole-hjem samtaler.
  • Skole-hjem samtaler ud over de to planlagte på hvert klassetrin, kan ske på initiativ fra såvel skole som hjem. Hvis hjemmet har behov for en samtale, kontaktes kontaktklasselæreren.

Forældremøder :

• Det er hensigten, at der afholdes to forældremøder årligt. Lærere og kontaktforældre/klasseråd aftaler forud for mødeindkaldelsen, om elever, søskende mv. også skal inviteres til mødet.
  • Forældremøder kan afholdes klassevis og/eller årgangsvis afhængigt af indhold.
  • Der udsendes en veldefineret dagsorden forud for hvert forældremøde. Det skal fremgå af dagsordenen, hvis deltagerne forventes at have forberedt sig inden mødet.
  • Der er mødepligt til forældremøderne. Hver elev skal være repræsenteret ved mindst en forælder. Der skal aktivt ske afbud til skolen, der registrerer afbud og manglende fremmøde. Ved manglende fremmøde uden afbud kontaktes hjemmet af skolen. Ved gentagende udeblivelser indkaldes forældrene til møde med skolens ledelse.
  • På skoleårets første forældremøde vælges forældrerepræsentanterne.
  • På skoleårets første forældremøde skal der være mulighed for at se og spørge ind til årsplanerne.
  • På et forældremøde diskuteres gensidige forventninger til skole-hjem samtaler

På ét af forældremøderne i 1. klasse deltager en forælder fra skolebestyrelsen for at oplyse om skolebestyrelsens rolle og arbejde på skolen. Samtidigt orienteres om gældende princip for skole-hjem samarbejde.

Kontaktforældre, Arrangementsgruppe, Klasseråd

Kontaktforældre – der vælges fire kontaktforældre for hver klasse i almenklasserne og 2 i specialklasserne. Kontaktforældrene vælges for en to-årig periode.

Ansvarsområde:

• Tager kontakt til nye forældre i klassen.
  • Samarbejder om kontakten til og henvendelser fra de øvrige forældre i klassen.
  • En vælges som kontaktperson til Skolebestyrelsen.
  • En vælges til deltagelse i kontaktforældreårgangs-samarbejdet.
  • Bidrager til planlægning og afholdelse af forældremøder
  • Formidler information mellem skole og hjem – både på skolens, Skolebestyrelsens og hjemmenes foranledning.
  • Samarbejder med klasselæreren omkring klassens trivsel.
  • Driver legegrupperne.

Arrangementsgruppen – der skal vælges forældre til opstart af arrangementsgruppen.

Ansvarsområde:

• Ansvarlige for sociale arrangementer for klassen udenfor skoletiden.
  • Følger op på tilmeldinger/afbud til sociale arrangementer i klassen.
  • Er behjælpelige ved sociale arrangementer i skoleregi.

Klasseråd – I udskolingen kan man vælge at oprette klasseråd, hvor man også inddrager eleverne.

Information på Forældreintra:

Forældreintra på skolens hjemmeside bruges som den primære informationskilde mellem skolen og hjemmet. Følgende informationer formidles som hovedregel via Forældreintra:

• informationer/orientering om klassens dagligdag/arrangementer - udgives som ugeplaner, via beskedmodulet eller som nyheder på klassens egen side. Ugeplaner annonceres på Forældreintra/Elevintra senest fredag før næste uges start.
  • lektier der annonceres i klassen, kan efterfølgende påføres ugeplanen.
  • sygemelding/fravær samt andre informationer, som kun vedrører den enkelte elev, formidles gennem den elektroniske kontaktbog i Forældreintra.
  • ønsker man som forælder at blive ringet op, sendes en besked indeholdende kontaktoplysninger samt evt. tidspunkt for hvornår man ønskes at blive kontaktet. Med mindre andet er aftalt, så vil læreren forsøge at ringe tilbage i løbet af den efterfølgende skoledag.