Plan for forældremøder på Kokkedal Skole
I dette dokument oplister vi dels faste punkter samt mulige temaer på de enkelte årganges forældremøder. Endvidere beskrives rammen for det vellykkede forældremøde.
J-Klasserne bedes undersøge relevansen for netop dem på den pågældende årgang, og tage udgangspunkt i de emner, der er egnede til deres børn.
Rammen for forældremøder
- Dagsordenen til forældremøder aftales på et planlægningsmøde forud for forældremødet. Her deltager forældrerepræsentanterne.
- Fra 5. klasse etableres klasseråd (elevrepræsentanter, forældrerepræsentanter, lærere), hvor alle parter mødes og taler om dagsorden og form for kommende forældremøder og eventuelle sociale arrangementer.
- Dagsordenen skal indeholde temaer, som er relevante for aldersgruppen.
- Eleverne deltager i mindst et af forældremøderne (præsentationer, diskussioner, optræden…) – enten i hele mødet eller dele af dette. Jo ældre klassetrin, des mere elevinddragelse og deltagelse.
- Møderne fastlægges fra årets start. Hvis mødet rykkes, skal dette varsles mindst en måned før, mødet skulle have fundet sted.
- Dagsorden udsendes senest en uge før mødet.
- Der skrives og udsendes referat af møderne.
- Afdelingslederen deltager på forældremøde en gang årligt.
Emner gældende for alle årgange
- Hvert år tages resultatet af trivselsmålingen og de tilhørende handleplaner (klasseniveau) op på efterårets forældremøde.
- På årets første forældremøde gennemgås årsplanen kort.
Mulige emner/temaer på de enkelte årgange:
0. årgang
Overordnet tema: at forældre finder frem til fælles værdier og aftaler med hinanden.
Faste dagsordenpunkter:
• Skolebestyrelsen er repræsenteret på mødet og fortæller om bestyrelsens arbejde og om skole-hjem-samarbejdet – herunder om klasserepræsentanternes opgave
• Praktiske informationer
• Aula og MeeBook – er der brug for hjælp til dette?
• Læsevejleder deltager
• Legegrupper og fødselsdage – hvordan afholdes disse?
• Skolen informerer om arbejdet med trivsel
Andet:
• Forventninger til elevernes faglige og sociale kunnen ved udgangen af 0. Klasse
• Lær-hinanden-at-kende aktiviteter (efter klassedannelse)
• Eventuelt besøg af sundhedsplejersken
• Hygiejne samt toiletforhold
• Sociale arrangementer
• Hvordan passer vi på skolens og hinandens ting?
• Varieret skoledag
1. årgang
Overordnet tema: at forældre finder frem til fælles værdier og aftaler med hinanden.
Faste dagsordenpunkter:
• Hvad skal der til for at eleverne er undervisningsparate?
• Legegrupper/fødselsdage
• Klassens trivsel
• Faglige vejledere (andre end læsevejlederen)
• Lektiepolitikken og snak om lektier/træningsopgaver samt arbejdsro hjemme og på skolen
• Mobilpolitikken
Andet:
• Hvad synes I (forældrene) er de tre vigtigste ting at lære i skolen?
• Hvordan kan forældrene bidrage til at gøre klassen til en god klasse for alle?
• Sociale arrangementer
• Hygiejne og toiletforhold
• Hvordan passer vi på skolens og hinandens ting
• Varieret skoledag
2. årgang
Overordnet tema: Hvorledes kan forældre bakke deres barn op fagligt i skolen?
Faste dagsordenspunkter:
• Mobilpolitikken/brug af mobiltelefon
• Trivsel/mobning – oplæg ved en AKT-vejleder
• Læringsmiljø/klassens trivsel
• Legegrupper
Andet:
• Hygiejne og toiletforhold
• Sociale arrangementer
• Varieret skoledag
• Begyndende snak om hyttetur på 3. årgang
3. årgang
Overordnet tema: forældrerollen i forhold til brug af mobiltelefon/digitale medier.
Faste dagsordenpunkter:
• Hyttetur/lejrskole
• Cykel-/trafikundervisning
• Brug af mobiltelefon og digitale medier – evt. oplæg ved ”Børns Vilkår”
Andet:
- Læringsmiljø/trivsel
- Sociale arrangementer
- Forældretid til drøftelse om sengetider, skærmtid, pligter, lommepenge m.m.
4. årgang
Overordnet tema: forældrene diskuterer – gerne sammen med eleverne – fritidsaktiviteter (evt. med deltagelse af Fritidsbutikken eller nogle af foreningerne).
Faste dagsordenpunkter:
• Mobning/gruppepres
• Klassens trivsel
• Fritidsaktiviteter
Andet:
• Lommepenge/pligter
• Varieret skoledag
• Læringsmiljø
5. årgang
Overordnet tema: forældrenes og skolens rolle i forbindelse med et godt fællesskab i klassen og på årgangen.
Faste dagsordenpunkter:
• Tysk/fransk
• Oplæg til lejrskole i 6.klasse
• Brug af digitale medier – evt. oplæg ved ”Børns Vilkår”
• Dannelse af klasseråd
Andet:
• Sociale arrangementer
• Arbejdsmiljø i klassen
6. årgang
Overordnet tema: forældrene indgår fælles aftaler om fester og rygning – gerne i diskussionsgrupper med elevdeltagelse.
Faste dagsordenpunkter:
• Cyklistprøve
• Flertalsmisforståelser ved SSP
• Elevmæglere/legepatrulje
• Forberedende info om undervisning i kantinen på 7. årgang
• Lejrskole
Andet:
• Det sociale og faglige klima i klassen
• Sociale arrangementer
7. årgang
Overordnet tema: forældrene indgår fælles aftaler om eksempelvis fester og rusmidler – gerne i diskussionsgrupper med elevdeltagelse. Årets 2. forældremøde henlægges til Ungecentret.
Faste dagsordenpunkter:
• Fester og alkoholpolitik
• Undervisningen i kantinen – fælles spisearrangement
• Lejrskolen på 8. årgang
Andet:
• Sociale arrangementer
• Digitale medier
• Motivation af elever i udskolingen
8. årgang
Overordnet tema: drøftelse af hvad en 14-15 årig kan og må, og gerne en afklaring blandt forældrene af hvem der må gribe ind og hvordan, hvis det går galt.
Faste dagsordenpunkter:
• Billeder/(sex)chikane på de sociale medier – evt. med oplæg fra ”Børns Vilkår fælles for elever og forældre
• UU – uddannelsesvejledning
• Blå mandag – aftaler vedrørende denne
• Fester/alkoholpolitik – opfølgning og evt. tilpasning i forhold til de tidligere indgåede aftaler
Andet:
• Sociale arrangementer.
• Det faglige klima i klassen.
9. årgang
Overordnet tema: hvorledes bakker jeg mit barn op i det videre uddannelsesforløb, og hvor henvender jeg mig?
Faste dagsordenspunkter:
• Afgangsprøverne
• Hvordan kan forældre støtte fagligt op til afgangsprøven?
• Uddannelsesvejledning
• Sociale arrangementer – translokationsfesten, sidste skoledag
• Opsamling på 10 års forældresamarbejde
Andet:
Opfølgning og evt. tilpasning af indgåede aftaler vedrørende fest/alkoholpolitikken